torsdag 8 september 2011

Månadens Matutmaning - Min köttfärssoppa


Kalasgott har ju då och då lite mat utmaningar, denna gången föll det mig i smaken och tanken är väl att jag ska få ihop några av mina maträtter som hägrar i detta huset från höst till vår, soppor, grytor och stekar... framför allt mitt "vilda"... men vi får väl se hur många jag hinner med.
Jag vill ju så gärna vinna dessa glas som jag ska börja samla på.. tänkte tigga runtomkring tills min 35års dag.. present kort så jag kan få hem en del.. :) Och vad vore inte det bästa att faktiskt vinna dom 8 första :)
Ni lär nog märka det i någon av mina bloggar om inte i båda om jag vunnit dessa glas... men men... det får vi väl se... vem som vinner när månaden är slut :)

Varför inte testa ni att vara med i denna utmaning själva... kolla in glasen som jag ska börja samla på iafl :)

Soppan ser lite ljus ut men det var nog för att den serverades i en limegrön tallrik så blev den blek och eländig.. lite synd för den var vacker i färgen... men man lär sig med tiden när man står å grejar :)

Gå in HÄR och var med ni åxå :)

Här har ni då mitt bidrag... Jag har ingen mängd av det jag har haft i eftersom jag gör en STOR kastrull på 9 liter soppa varje gång. Däremot är det 800g köttfärs som gått åt :)


Potatis
Morötter
Palsternacka
Kålrot
Lök
Blandfärs
Svartpeppar
Salt
Färsk Lagerblad
Köttbuljong


Skala rotfrukterna och skär i önskvärda bitar. Låt rotfrukterna börja koka medan du steker köttfärsen och löken i smör.
Stek alltså upp köttfärs och lök i en stekpanna med lite smör och häll över  det i kastrullen med rotfrukterna.
I med buljongen och kryddorna och låt koka i 2-3 timmar.
Smaka av med eventuellt lite salt.
Servera en nybakad baguett till med lite smör och ost på.. mums i magen! :)

2 kommentarer:

  1. Jag har också deltagit i Kalasgotts matutmaning, den månad det var choklad, tror det var augusti.

    Dessutom vann jag, jag som aldrig brukar vinna men det kanske beror på att jag aldrig tävlar :-)

    Vad god soppan ser ut att vara!!!


    Som du kanske ha sett så har min matblogg (Tina´s Mat) flyttat till www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/bloggar-med-matinspiration/

    Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)

    För att vara säker på att inte missa något smarrigt recept så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374

    Ha det bra så hörs vi bland alla receptinlägg :-)

    SvaraRadera
  2. Grattis... visst blir man glad när man vinner något :)

    Ska kika så fort jag hinner ;) Å länkar gärna till dig!

    Kram Stina

    SvaraRadera