måndag 22 augusti 2011

Chili skörd



Nu är man lite mer på G igen.. har verkligen haft en lång paus i från bakningen i sommar, fast matlagningen har man ändå fått hålla på med.... men har verkligen inte orkat blogga...
Som säkert många vet har jag jobbat den sista månaden åxå vilket är så otroligt roligt :)

Nu har vi dock skördat dom flesta chilin.. alltså jag köpte min sambo en planta i våras och den gav så grymt mycket Chili... vi sådde nya och har fått rejäla buskar som vi hoppas ska överleva vintern..
Thai chili köpte vi på en thai affär i sommar och jag sådde några frön där också... tyvärr är det ju inte tillräckligt varmt så jag får väl se om det blir till något.
Vi har däremot torkat all chili dvs även thai chilin som blev kvar... och sen när allt var torrt så mixade jag alllt till ett fint puder......... så nu har vi chili som är stark som synden för hela vintern :)
Och jooo.. det är såååååå otroligt stor skillnad på chili man köper färska i butiken mot dom man plockar ner från sina egna plantor... helt otroligt vilken skillnad det gör :)
Så det behövs inte mycket alls av detta i såser, grytor och andra maträtter :)

Är det någon mer där ute som har gjort likadant med sin Chili?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar