tisdag 23 oktober 2012

LCHF Våfflor


Otaliga recept på LCHF våfflor har jag gjort som har slutat i katastrof. Men nu äntligen fick jag tag i ett som faktiskt gick riktigt bra och som var gott dessutom :) Lär väl vara smockmätt hela dagen. Fick dock knappt i mig mer än 1,5.. ja inte ens det. Men vad gör det. Jag är mätt :)

Jag googlade runt efter ett våffelrecept och hamnade hos Sockertjocken. Och det är det receptet där inne som jag testat. Måste kolla runt lite mer på denna sidan känner jag :)

Skriver ner receptet här men jag har även länkat här ovanför till Sockertjocken som dessutom hittat det hos någon annan. Lite kul att det rullar från hand till hand. Det är ju så med recept. Förrut skrivet på papper idag via nätet och cyber världen ;)

VÅFFLOR

Till 3 tunna våfflor behövs (själv fick jag 4,5st)
1 dl mandelmjöl
1tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt
30 g kokosfett
1 dl vatten
2 ägg

Blanda alla de torra ingredienserna. Smält kokosfettet och vispa ihop det med ägg och vatten. Blanda sedan ner detta i de torra ingredienserna. Smält lite smör i järnet, häll på smet och grädda!
Jag vispade  1 dl grädde hårt och blandade sedan ner ett par matskedar crème fraiche. Lite syrligare smak. Gott som variation. Ovan på detta blev det mosade bär – hallon, svarta vinbär och blåbär.

2 kommentarer: