onsdag 13 juli 2011

Fisk & skaldjurs paket




 I dag till middag blev det en Thai inspirierad fisk & räkgryta, som jag sedan gjorde till små söta goda paket :)

Det jag hade i grytan kommer här, fast lite på högt eftersom jag plockade i lite allt möjligt. Får hoppas jag kommer ihåg allt :P

Olivolja
Färsk röd chili
vitlök
Vatten
Frysta thaigrönsaker
Fisk ( Hajmal fileér)
grönsaks och fiskbuljong
Sesamolja
salt
Blad persilja

Fräs finhackad chili och pressad vitlök i olivolja, häll ner dom frysta thai grönsakerna.
Häll på vatten så att det täcker och låt koka upp. Tillsätt buljongtärningar, kryddor och salt.
När allt är uppkokt och smakar gott, tillsätt fisken som du skurit i bitar, tag av grytan från spisen och låt fisken bli färdig på eftervärmen. Bara några minuter innan du ska hälla upp grytan i dina paket tillsätter du räkorna så att dom blir varma.




Ta färdig smördeg som finns för en billig peng. Dela degen i 6 bitar/rutor.  Smöra lite lätt en muffins plåt och tryck ner varje degplatta i fördjupningen. Låt vätskan rinna av så mycket som möjligt ifrån sleven/skeden när du ska lägga ner grytan i paketet (annars blir det för blött)
Lägg ihop kanterna som ett fint paket. Pensla på med upprört ägg och grädda i 210 grader i ca 15-20min.



Så här ser paketen ut innan dom ska in i ugnen...



Voila!!! Fina smaskiga paket med mumsig mat. På med lite färska räkor och bladpersilja, servera till en iskall öl...

MUMSFILIBABBA!!! :)

1 kommentar: