söndag 24 juli 2011

Min hemmagjorda potatis sallad


Jag gillar verkligen inte dessa svenska potatis salladerna man kan köpa i affären. Stora hemska potatis bitar i å ... nää tänker inte ens förklara.
Dom jag åt i Finland när jag bodde där och när jag besöker duger hyffsat... men detta... urk.
Nej jag började röra ihop en egen efter min egna smak. Har dock slutat med att den följt med mig i många år. Barnen som vägrade äta potatissallad som små blev helt plötsligt som galna när sommaren kom. Då skulle mamma ställa sig och göra denna till grillningen.
Och än idag följer den med mig :)

Detta rör jag ihop efter min egna smak, har inga mått utan det får var och en fixa själva med hjälp av era egna smaklökar :) Kan berätta att jag har väldigt mycket äppel bitar i den... då känns den fräsch och god :)


Kokta nypotatis
Äpple
purjolök
creme fraish
gräddfil
citron majonnäs
svartpeppar
salt

Skala potatisen om skalen är tjocka och mörka, hacka potatisen i rätt små bitar (storleken som att du tar en klyfta äpplen och skär klyftan i tre delar, den storleken har jag även på potatisen)
Skala och skär äpplena i bitar som förklaringen ovanför.
Dela purjolöken på längden och tvätta den ordentligt. Skär sedan den i super tunna fina strimlor.
Häll i dubbel mängd creme fraish mot gräddfil. En liten klick citron majonnäs till att börja med, krydda och salta.
Rör om ordentligt och blir den tjock häller du i lite mer gräddfil, smakar det inget av majonnäsen lägger du i lite mer.
Rör ihop smakerna tills du känner att dina smaklökar är nöjda :)

Ställ i kylskåp helst över natten eller för några timmar så att salladen får dra ihop sig ordentligt :)

Ät och njut!

ibland händer det att gräslök har klippts ner lite fint också, eller purjon har blivit utbytt mot rödlök, bara fantasin som stoppar gränserna :)

2 kommentarer:

  1. Låter gott, men tyvär måste ju jag utesluta äpplena :(

    SvaraRadera
  2. Håller med! Godast med hemmagjord potatissallad. Äpple är nästan ett måste. Gott gott!!

    SvaraRadera