onsdag 13 juli 2011

Grillade kycklingspett och klyftpotatis


Ett litet grilltips... Gör dina egna kycklingspett. Så här gjorde jag:

Jag tinade upp en påse kycklingsfilér, satte grillpinnarna i vattnet så att dom inte börjar brinna.
Blandade ihop många olika färska kryddor tex: basilika, timjan, oregano osv. Delade en hel chili och slängde ner den åxå. Massa curry, svartpeppar, salt och grillkrydda. Även några hela vitlöksklyftor
Detta slängde jag ner i matberedaren dvs den med kniv :) Satte på maskinen så det fick finhacka alltihopa.
När det var hackat hällde jag i olivolja medan kniven fortsatte köra på och hällde tills jag fick en härlig grön slemmig massa :)

Kycklingen skar jag i långa rimsor och trädde på pinnarna. Doppade ner kycklingspetten ordentligt och ringlade över ört och kryddmassan så att all kyckling fick sitt.
På med plastfolie och sen fick det stå i två timmar på bänken.

Jag gjorde en sallad av melon, vindruvor, gurka och krus sallad, ringlade på lite hallonvinäger, salt och peppar.



Potatisen då.. jo så här gjorde jag den:

Jag tvättade av färskpotatis ordentligt och skar dom i klyftor, och ner i en bunke.
Vitlöksklyftor med skal på som jag bara krossat till lite med kniven fick också gå ner.
Och naturligtvis lite morotsbitar.
Jag hällde över olivorlja, timjan, salt och peppar och blandade om ordentligt.
I med allt i en ugns form och på med ugnen i ca 200 grader och 1-1,5h fick dom gotta sig där inne.

Detta blev grymt gott, sås hade jag helt glömt bort att göra men det behövdes inte för det var kanon utan ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar