fredag 4 februari 2011

Oopsie


En Oopsie är riktigt lätt att göra, smarrig som tusan och ett LCHF recept. Man kan ha den som dessert, som lunch, som frukost, mellis... ja precis vad man vill. Här kommer lite förslag på olika rätter :) Grund receptet till oopsie hittar ni längst ner :)

En riktigt god räkmacka här ovanför, finns faktiskt en oopsie i bottnen :)


En äggmacka med creme fraish och majonnäs i bottnen :) Denna oopsie fick även feta ost i smeten, blev en lite saltare och godare mellis :)



En helt vanlig skinkmacka med lite creme fraish och majonnäs i botten :) såå gott!!!


Här har vi då en bild av dom små rackarna :) otroligt lätta att göra och att kunna använda dom till hur många olika saker som helst. Som en langos tex :)

Här kommer grund receptet:

OOPSIES
3 ägg separerade
1 dl (85g) philadelfia
nypa salt

Gör så här:
Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelfiaosten med gulorna och ev. tillsatser (som då exempelvis feta ost) Vänd försiktigt i de vispade vitorna.

Klicka sex oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn i ca 30min (gyllenbrun färg) Låt svalna....


Något som jag inte har bild på ... än.. det är tex sylt och grädde på en oopsie så har man en jättegod fin dessert :) eller färska bär med grädde... man kan variera denna i all oändlighet, bara fantasin som sätter gränser :)


Receptet har jag hittat på någon av lchf sidorna, finns lite överallt när man börjar kika runt :)

3 kommentarer:

  1. det ska jag testa!!! tack för den länken :) låter ju väldigt smarrigt det där med räkooornnaaa!!! <3 / kram vännen ia

    SvaraRadera
  2. Måste jag verkligen testa.

    Maria

    SvaraRadera
  3. Måste testas inser jag... speciellt eftersom dom är glutenfria dessa rackarns oopsies :)
    Blir dom torra? Hur lång är hållbarheten? Tänker ifall man gör flera på en gång... hur funkar det att frysa... oj oj... så många frågor... men ja är ju nyfiken på att prova :)

    SvaraRadera