söndag 9 januari 2011

Anteckningar för en glömsk :P


Många av bloggarna idag skriver om sina LCHF recept och dylikt, inte är jag sämre än att haka på :P
Nej men eftersom jag har en bakblogg där jag endast skriver om bakverk och dylikt så kände jag nu till slut att maträtter och dylikt försvinner ur mitt minne. Jag rör liksom bara ihop något och sen när det blir så där härligt gott och man ska göra det igen, ja då har man glömt vad man hade i och hur man gjorde det :(
Så härmed startar jag en blogg där jag kan skriva ner mina recept och kika in här för att plocka fram dom när dom behövs :)
Här blir det inte bara LCHF recept, det går väl i perioder, som nu!
Utan här blir det lite allt möjligt, lite friare blogg där jag kan skriva ner allt och inte just bara bakverk :)

Vaknade tidigt idag efter att ha sovit dåligt i natt. Gjorde Frukost våfflor som ni kan finna receptet till HÄR alltså till min bakblogg, våfflorna är skrivna som en efterrätt eftersom det blev mitt bidrag till månadens sötsak. Men det är en frukostvåffla på LCHF vis :)
Sen kände jag inte för stekt fisk idag, sambon tog upp ur frysen häromdagen och jag blev så otroligt sugen på fisksoppa, varför vet jag inte eftersom det inte är riktigt min grej.
Men för att nu inte glömma receptet skriver jag ner det här. Och ni som är sugna... då tycker jag ni ska prova den för den blev jättegod! :)

LCHF FISKSOPPA
 2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 färsk chili
3-4 färska champinjoner
1 paprika
3 dl röda linser
3-4 pangasusfilér
2-5 dl grädde
1 burk kokosmjölk
några droppar sesamolja
1 tsk sambal olek
1 tsk grön currypasta
fisk eller grönsaksbuljong
Saften av en citron

Gör så här:
Koka upp linserna i dubbelt med vatten tills nästan allt vatten kokat bort. Låt stå och svalna till sig.
Hacka allt i bitar (du bestämmer själv storleken)
Fräs upp allt i en kastrull med smör (helst riktig SMÖR)

Sätt fiskbuljong eller grönsaksbuljong i vatten ca, 8-10dl vatten
Häll sedan buljongen i kastrullen över grönsakerna
Häll i dom avsvalnade linserna.
Fyll på med:
kokosmjölk
grädde
sesam olja
grön currypasta
sambal olek
Pressa även i saften av en citron

Låt allt koka upp en stund.
Skär fisken i bitar och häll ner allt i soppan, låt koka någon minut, stäng sedan av plattan och lägg på ett lock och låt stå en stund.

Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar