söndag 9 januari 2011

Snabba frukost frallor


Jag har hittat ett otroligt härligt recept som går så enkelt och smärtfritt att göra, dvs snabbt och enkelt. Grundreceptet vet jag inte var jag har, jag har bytt ut ingredienserna två ggr nu pga att jag inte haft hem rätt mjölsorter och diverse.

Detta är dagens recept:

SNABBA FRUKOST FRALLOR
50 g jäst
4 dl vatten 37 grader
3 msk basilika olja (går bra med vilken som)
1 tsk ljus sirap
1 tsk salt
2 dl rågsikt
7-10 dl vetemjöl

1 ägg
havssalt

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke, häll på 37 gradigt vatten och rör tills jästen löst upp sig.
Tillsätt matolja, sirap och salt.
Blanda ner mjölen och arbeta degen smidig och blank.
Skär degen i 16 bitar för småa frallor, 6-8st för stora
Forma till runda fina bollar och lägg dom på plåt. Pensla över med ägget och strö över lite havssalt ställ in dom i ugnen.
Ugnen ska vara KALL när du ställer in dom.
Sätt ugnen på 200 grader. Ingen varmluft frallorna jäser under tiden ugnen blir varm.
Frallorna är färdig gräddade efter 25-30 min.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar