onsdag 12 januari 2011

Köttfärs järpar och fyllda biffar *lchf*


Blev så sugen på järpar igår att jag fixade ihop sådana på lchf vis idag  :)



Och eftersom jag inte äter potatis så gjorde jag en god sallad till. Dessutom blev det lite kvar av skink och ostbitarna som jag fyllde biffarna med så jag slängde ner det i salladen åxå :)


Salladen blev lite grekisk sallad inspirierad förrutom att jag inte hade någon feta ost hemma utan tog det som var i biffarna.. sen lite paprika i också. Sen dränkte jag ner det med grekisk sallad på påse, blandade ut kryddorna i vatten.



Dom fyllda ost och skink biffarna blev stora och jättefina. Goda som attan :)



Så här gjorde jag!


Fyller dom goda biffarna!



Här ovan har jag skurit skinka och ost i bitar för att stoppa in det i biffarna



Järparna fyllde jag med katrin plommon, en i varje rulle :)



och som ni ser så har jag en STOR jättefin och gammal stekgryta som jag satte på vedspisen idag och stekte mitt kött i. Här steks järparna upp :)

Mitt recept då... jo men det kommer naturligtvis här


KÖTTFÄRS JÄRPAR OCH BIFFAR

Grundsmet:

2,5 kg köttfärs (själv hade jag hälften vildsvinskött och hälften blandfärs/fläskfärs)
3 gula lökar
2 röda lökar
Grillkrydda
Svartpeppar
Vitpeppar
Salt
Gräddskvätt
2 äggulor
1 msk fiberhusk
2 klyftor vitlök

Fin hacka lökarna och häll dom över köttet, tillsätt kryddorna, äggulorna, en skvätt grädde, fiberhusken och knåda runt ordentligt så att allt rörs om jämnt.


Järpar
Knåda ihop en boll och platta ut lite så att du kan stoppa ner ett katrinplommon. forma till en lite avlång rulle. Stek i en stekgryta tills dom är så gott som genom stekta.
Häll på grädde och blanda ner lite köttbuljong och lite rosé peppar. Låt koka upp lite snabbt.
Smaka av och tillsätt mer kryddor eller salt om så behövs. Red av om så önskas. Själv gjorde jag det inte eftersom jag bara hade "kolhydrater" hemma :)

Fyllda biffar
Ta en stor klump köttfärs och gör till en boll. Gräv en grop och stoppa ner ost och skinka. Tryck ihop och forma till en boll igen, platta ut lite och stek den jämn och fin.  Eftersom dessa blev stora och tjocka fick dom stå i ugnen en stund efter stekningen också för att riktigt bli klara invändigt :)


Sallad
½ isbergssallad
1 stor tomat
½ stor gurka
1 liten rödlök
½ dl skuren påläggsskinka
½ dl fin skuren ost
1 liten paprika
gröna oliver
1 påse grekisk sallad dressing (blandade ut i bara vatten)

Skär allt i valfria bitar, blanda ihop och häll över dressingen.





Smaklig spis!

4 kommentarer:

  1. Jag visste inte att du hade en matblogg också, vid sidan av Tulipans Bakverk! :-) Jättetrevligt i alla fall! De där fyllda biffarna ser ju helt ljuvliga ut...

    SvaraRadera
  2. Helena.. nej men har du hittat hit åxå :) vad roligt :))

    Jo alltså jag var tvungen att börja få ordning på det jag lagar i köket, mina lappar har en tendens att försvinna och min frustration är stor över att jag glömmer vad jag haft i allt :/
    och sen kanske någon annan har nytta av recepten.
    Ville inte blanda in mat i min bakblogg så därför blir det en enkel blogg på sidan om för att få allt på pränt :)

    Nu en tid blir det nog mest lchf recept tror jag :)

    SvaraRadera
  3. Biffarna ser himla smarriga ut!! Måste prova dem snart! Så bra att få lite mer lchf-inspiration! Vi har börjat ganska nyligen och jobbar oss igenom boken "lchf på mitt sätt", en hel del smarriga rätter har vi hunnit med, men jag har varit dålig på att blogga om dem...

    Det där sesambröden måste jag också testa! Så roligt att det går att göra ett bröd helt utan mjöl :)

    SvaraRadera
  4. Nämen ut med lite recept.. bara klicka jättesnabbt med kameran ;)
    Nya recept är alltid roligt att hitta :)

    Sesambrödet är jättegott. Fast man kan tröttna rätt snabbt på det. Så jag byter ibland mellan oopsies, sesambröd och frukost våfflorna :)

    SvaraRadera